Koningsdag Eindhoven 2021: Eentje uniek in zijn soort. Een Koningsdag zonder publiek en zonder stadswandeling. Maar na vorig jaar was het geen optie meer voor het Koninklijk Gezin om thuis te blijven. Zo kwam Eindhoven in beeld om een digitale Koningsdag te organiseren.
In Eindhoven werd de High Tech Campus de locatie voor Koningsdag. Vanwege alle maatregelen waren er meerdere scenario’s mogelijk, maar met een derde golf was er geen andere keus dan het Koninklijk Gezin zo min mogelijk te verplaatsen.
Op dinsdag 27 april kwam het gezin aan in de Mobility Karavaan. Een stoet van unieke auto’s uit de Eindhovense mobility industrie. De Koning reed met één van zijn dochters in de klassieke DAF Kini en de Koningin met twee dochters in de moderne Lightyear One. Bij aankomst op de High Tech Campus werden zij ontvangen door Burgemeester John Jorritsma en vervolgden zij hun weg richting de voor hen gebouwde studio. Onderweg kwamen zij nog langs de selfiestraat, waar bijzondere Eindhovenaren het Koninklijk Gezin ontving. Eenmaal aangekomen in de studio ging het gezin in gesprek met diverse gasten, maar vond er ook een quiz plaats. Later vervolgden het gezin het programma buiten de studio en brachten zij een bezoek aan de talkshow in de Orange Room, maar werd er ook een rondje op de race simulatoren gedaan door de prinsessen en de Koning.
Rol Thinc ahead
Met Thinc ahead waren we verantwoordelijk voor diverse programmaonderdelen (hieronder nader toegelicht), maar hebben we ook een rol gespeeld bij de totstandkoming van de studio en samen met onze technische leverancier gezorgd voor alle faciliteiten.
Mobility Karavaan
De aankomst van het gezin met de auto’s viel onder onze verantwoordelijkheid. We hebben de afspraken met de betrokken partijen gemaakt en gezorgd dat de start van de voertuigen tot op de seconde klopten.
Selfiestraat
Na de aankomst met de auto’s was het gezin in gesprek met diverse Eindhovenaren. We hadden een mobiele studio gebouwd waar deze Eindhovenaren werden ontvangen en voor de camera verschenen, gezorgd voor de technische faciliteiten en deze personen ook een gezicht gegeven in andere programmaonderdelen.
Orange Room
De Orange Room was geen volledig onderdeel van de NPO uitzending, maar had haar eigen drie uur durend programma. Dit werd uitgezonden op het digitale platform. We waren eindverantwoordelijk voor de volledige productie, denk aan eindredactie, gasten in de uitzending, content op de schermen, showcalling, etc. Lees hier meer over wat we hebben gedaan voor de Orange Room en wie er bij betrokken waren: Orange Room-artikel.
Simracen
Het item dat het meest voorbij is gekomen naast de Mobility Karavaan in de media was: Simracen door het Koninklijk Gezin met Robert Doornbos en Stéphane Kox. Van het eerste idee tot de te gekke uitvoering, ook hier waren we eindverantwoordelijk. Lees hier meer over de achtergrond: Racen met het Koninklijk Gezin.